Tervetuloa sivustolle Rescue.fi 28.03.2024 kello 18:18

Rescue.fi

Yksityisyyden suoja


Status: offline

Darth Vader

Forum User
Moderator
Registered: 01/28/04
Posts: 2789
Mielenkiintoinen artikkeli tämän päivän Hesarissa. Poliisin työtä on seurattu ja otettu kommentteja työvuorossa olleelta kenttäjohtajalta. Hyvä ja varmasti tarpeellinen juttu Helsingin turvallisuudesta. Mutta osa jutusta on toteutettu mielenkiintoisesti; kaikki poliisin työvuoron tehtävät on julkaistu yksilöidysti niin että on mainittu kellon aika, katuosoite täsmällisesti,tehtävätyyppi ja toimenpiteet.Mukana ovat kaikki tehtävät,niin pahoinpitelyt ,varkaudet kuin kotihälytyksetkin, yhteensä 128 tehtävää. Kysymys kuuluu eikö normaali yksityisyyden suoja päde tiedottamiseen ja tehtävien julkaisuun poliisin tehtävien osalta. Muistan aivan lähimenneisyydestä käydyn keskustelun pelastustoimen tehtävälistojen julkisuudesta, ja siitä onko mm.ns Media-Pronto liian "tarkka" annettujen tietojen osalta. Eräs pelastustoimen tehtävälistaa netissä julkaiseva henkilö sai taannoin viranomaiselta tiukan puhelun,jossa häneltä kiellettiin tiettyjen tehtävätyyppien julkaiseminen,koska tiedot voivat antaa "liian tarkan" paikan tehtävän sijainnista.Kyseinen henkilö tuotti listaa, jossa oli pelkkä kellon aika ja kunta sekä tehtävätyyppi, paikkaa kunnan sisällä oli mahdoton tietää.Nyt tuonkin tiedon tuottamista on hiukan muutettu, mutta yksilöityä tietoa ei itse sivu tuota. Nyt siis poliisi antoi täsmällisen listan jossa oli katuosoite Helsingissä täsmällisesti ja kaikki tehtävätiedot yksilöitynä, mutta toisaalta jota kuta toista on moitittu kun julkaisee pelkän kuntalistan tehtävien osalta. Tässä ilmeisesti tehdään juttuja isomman oikeudella, olen aina ihmetellyt mitä uutisarvoa lehdissä on jonkin pienen ulosajon julkaisemisella "uutisena".Kaiken lisäksi jutut ovat yleensä tehty miten sattuu, niin että itse tehtävässä paikalla olleena ei juuri samaksi tehtäväksi uutista tunnista,lehti värittää ja tekee jutusta yleensä sellaisen kuin haluaa . Tuo Hesarin juttu on noiden tehtävälistojen osalta uutisarvoltaan pyöreä nolla, nuokin rivit olisi voinut käyttää itse jutun tekoon paremmalla tavalla. Myös muut lehdet käyvät onnettomuusjutuilla ja rikoksilla niin kovaa kisaa, että totuus tuppaa unohtumaan koko ajan, mutta sillä ne sitten tuntuvat elävän.Aivan sama kieltääkö jutun julkaisun vai ei, se päätyy kyllä lehteen, ja kun jotain on kirjoitettu väärin, niin oikaisua on turha odotta yhtä isolla otsikolla kuin itse juttua.
Jos olet epävarma, mumise hiljaa, jos olet kusessa, delegoi
 Quote

All times are UTC. The time is now 06:18 PM.

  • Normal Topic
  • Sticky Topic
  • Locked Topic
  • New Post
  • Sticky Topic W/ New Post
  • Locked Topic W/ New Post
  •  View Anonymous Posts
  •  Anonymous users can post
  •  Full HTML Allowed
  •  Censored Content